FrågaÖVRIGTÖvrigt20/12/2011

Fotografering på allmän plats

Hej! Finns det inga begränsningar när det gäller att filma/fotografera på allmän plats?

Lawline svarar

Hej! Det rättsliga skyddet för fotografer är starkt. Det finns i dagsläget inte någon lag mot att fota på allmän plats. Inte heller är det förbjudet att fota personer som befinner sig på den allmänna platsen. Är du däremot på en plats som inte kan anses som allmän så kan det vara otillåtet att fota. Det kan gälla exempelvis militära och civila anläggningar, eller privat område som någons hem. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare