FrågaÖVRIGTÖvrigt18/12/2011

Krav på skylt vid parkering

Jag har påförts kontrollavgift för olovlig parkering. Nu var skyltningen inte utförd enligt gällande anvisningar, förbudsskylten satt på en höjd av 2,60. Rek.2m. Är detta skäl till att ogiltigförklara kontrollavgiften?

Lawline svarar

Hej, Regler kring parkeringsböter regleras i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (https://lagen.nu/1984:318). I lagens 3 § sägs att kontrollavgift endast får tas ut om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Med andra ord finns inga krav på skyltens placering i höjd. Min bedömning är att du skulle få svårt att vinna framgång vid ett bestridande. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare