FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/09/2006

Möjlighet att hindra grannens markanvändning

Hej! Vi bor utanför stadsplanerat område.Vi har en tomt på ca 3200 kvm.När vi köpte huset för 19 år sedan hade vi andra grannar än nu.Vi köpte fastigheten tack vare den fina utsikten över Vättern, ca 500 m dit.Vi tog bort vårt staket för att få en känsla av öppenhet. Nu har grannen planterat(plantskola)tusentals träd framför oss så att utsikten sommartid nästan är obefintlig, han har dessutom hägnat in allt med ett över 2 m stålstaket s k viltstängsel.Ingen har frågat oss.Detta är kanske lagligt? Men när staketet på ett håll sattes 10 cm från vår tomtgräns protesterade vi och menade att när vi ska sätta upp nytt staket så småningom måste vi kunna sköta det även från grannens sida.Vi fick inget gehör, så nu undrar jag om jag har något stöd i lagen för min åsikt? Grannen har ca 45 ha mark.Vi börjar känna oss lite inträngda.Innan var det öppna fält, utsikt och inga viltstängsel.Vi har bott här 19 år, grannen i 10 år.Oerhört tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln i svensk rätt är att markägaren får använda sin mark hur han än behagar. Det finns dock undantag i fall där myndigheterna anser att mark är skyddsvärd, eller lämpad för speciell användning. Även om Ni bor utanför stadsplanerat område, kan det finnas en kommunal detaljplan över området. Om detta finns, skall Ni undersöka denna. I Plan- och Bygglagens 8 kap 9§ stadgas att kommunen får i detaljplan besluta att marklov krävs för trädfällning eller skogsplantering. Kommunen får i områdesbestämmelser besluta att marklov krävs för schaktning, fyllning, trädfällning eller skogsplantering inom områden som är avsedda för bebyggelse. Om Er granne inte har marklov, kan Ni hos kommunen klaga på grannens markanvändning, med argumentet att trädplanteringen allvarligt stör omgivningen. Ni borde även undersöka om Er grannes anläggning omfattas av strandskyddet i miljöbalkens 7 kap. I 16§ och 14§ får inte anläggningar som begränsar allmänhetens möjlighet att beträda stranden uppföras, om inte tillstånd att bryta strandskyddet har inhämtats hos behörig myndighet. Hör med byggnadsnämnden i Er kommun angående detta. Det är möjligt att Er granne har tillstånd enligt undantaget i 17§ i nämnda kapitel, då anläggningen eventuellt ses som jordbruk/skogsbruk. Detta kan dock ej jag besvara. Hoppas jag hjälpt till något! Svaret på Era problem finnes dock företrädesvis i områdets detaljplan, om det inte finns någon sådan har Ni svårt att få gehör för Ert problem.
Rådgivare