Testamente från tidigare avliden vid dennes föräldrars bortgång

Hej, min far avled för ett par år sedan. Nu är båda hans föräldrar avlidna och min fråga är om hans testamente är av intresse vid bouppteckning efter hans föräldrar?

Lawline svarar

Hej Kristina! Frågan om vem som ärver regleras i ärvdabalken(ÄB), se https://lagen.nu/1936:83 (Utgår från att hans föräldrar inte har något testamente) Det är endast personer som är i livet vid arvlåtarens frånfälle som kan ta arv, enligt 1 kap 1 § ÄB. Eftersom att din far dog före sina föräldrar så tar han inte arv. Istället träder hans barn in i hans ställe, 2 kap 1 § 2 st ÄB, och tar varsin lika del. Din fars testamente bör därför inte vara av något intresse vid bouppteckningen av hans föräldrar. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare