FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/10/2006

Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt

Jag bor i en hyresfastighet som ägs av en privatperson. Nuvarande hyresgäster (fem stycken) är intresserade av att ombilda hyresrätterna till bostadsrätter och har bildat en förening. Fastighetsägaren (ej boende i huset) tror sig nu själv kunna starta bostadsrättsförening och sälja av lägenheterna styckvis antingen till nuvarande hyresgäster eller andra intressenter. Finns det något juridiskt stöd för en så tokig idé? Visst måste det vara så att nuvarande ägare måste sälja huset som en fastighet?

Lawline svarar

Hyresgästers rätt till företräde att förvärva en hyresfastighet för ombildning till bostadsrätter regleras i den sk ombildningslagen, se http://lagen.nu/1982:352. Enligt denna krävs att ett antal förutsättningar och formkrav uppfylls bl a att hyresgästerna företräds av en bostadsrättsförening samt att minst 2/3 av hyresgästerna är medlemmar i föreningen. Enligt 1 kap 2 § bostadsrättslagen krävs att en bostadsrättsförening har minst tre medlemmar för att kunna registeras. Kravet på registrering framgår av 1 §. Fastighetsägaren kan alltså inte bilda en bostadsrättsförening själv och upplåta bostadsrätter till vem som helst. Om han vill sälja sin fastighet måste han, precis som nämns i frågan, sälja den som en enhet.
Sara EdströmRådgivare