Trakasserier efter dejtande

Hej jag började prata med en kvinna i början på oktober och vi blev småkära vi pratade varje dag skicka flera sms till varandra dagligen vi träffades den 15 oktober och ner till henne och kom hem dagen efter. Efter några dagar började hon bete sig konstigt svara inte så ofta på sms hon ville ha tid att tänka så vi prata inte lika ofta humöret var upp och ner vi kom överens om att vi kan vara vänner om det funkade för båda. Hon tyckte att jag ställde för många frågor om vad hon gjorde eller var. Hon tyckte att jag ville ha kontroll och det gillade hon inte. Runt den 22 oktober så fick jag ett sms där hon sa att det skulle vara vår sista kontakt för att det funkade inte mellan oss. Jag svarade inte på det sms:et. I går såg jag henne på en dejting sajt och fråga hur det bar med henne och hon hon hittat kärleken och hon svara med att säga att hon skulle polisanmäla mig för trakasserier. Jag har inte haft någon kontakt alls med henne på över 1 månad. Kan den polisanmälan leda till åtal? Jag har aldrig hotat henne eller något vi har önskar varandra all lycka innan sista kontakten.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag tar det som att hon hotar att anmäla dig för ofredande. I ditt fall krävs det att du genom hänsynslöst beteende ofredat henne, till exempel ringt och stört nattron. Det måste dessutom vara en viss regelbundenhet och kvalitetet på trakasserierna. Att utsätta en kvinna för ihärdig och ovälkommen uppvaktning har dock tidigare bedömts som ofredande. Nu är det svårt för mig att bedöma huruvida det är att anses om ofredande, men enbart baserat på det du skrivit och under förutsättningen att de frågor du ställde inte var kränkande på något sätt och att du inte trängt dig på, så torde det inte vara ofredande.
Jing XuRådgivare