FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/10/2006

Är det ett brott att blockera någons bil?

Får man blockera någon annans bil medvetet? Kan det röra sig om ett egenmäktigt förfarande? Bilen står på de inblandandes jobbparkering.

Lawline svarar

Troligtvis är det fråga om egenmäktigt förfarande 8:8 BrB (se http://lagen.nu/1962:700). Då personen med uppsåt rubbar din besittning till bilen bör det vara detta brott som kommer i fråga. Vidare skulle man kunna se det som någon form av trakasseri eller om man själv sitter i bilen för olaga frihetsberövande enligt 4:2 BrB.
Fia BergRådgivare