FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/12/2011

Underhållsskyldighet för 18-årig son

Min 18 årige son har hoppat av gymnasiet. Han har inget arbete eller ambitioner att studera. Pappan och jag har kämpat i många år för att få pojken på rätt väg. Nu orkar vi inte längre. Vad gäller för vår underhållsskyldighet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om vårdnad och underhåll finns i föräldrabalken (FB). I 6 kap. 2 § anges att föräldrarna (eller i vissa fall särskilt förordnade vårdnadshavare) har vårdnaden om ett barn till dess att barnet fyller 18 år. I 7 kap. 1 § anges att föräldrarna ska svara för underhåll för barnet med vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet upphör när barnet fyllt 18 år. Går barnet fortfarande i skolan då är man fortfarande underhållsskyldig, dock inte längre än till barnet fyller 21 år. Avgörande här är om barnet faktiskt går i skolan. Har barnet slutat eller hoppat av skolan, bör således underhållsskyldigheten upphöra. Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare