Betalning vid överlåtelse av löpande skuldebrev

Hej Lawline! Jag har tagit ett lån av min morbror på 1 miljon kronor för 8 år sedan. För detta har ett löpande skuldebrev utställt till innehavaren eller order upprättats. Detta skuldebrev innehåller ingen avbetalningsplan. Jag har vidare varje år betalat räntan enligt skuldebrevet. Nu i oktober betalade jag, som vanligt, årsräntan till min morbrors konto. Jag passade samtidigt på att göra en amortering på 300 000 kr till samma konto. I november månad fick jag ett telefonsamtal av en annan person som undrade varför jag inte betalat räntan på skuldebrevet. Tydligen hade skuldebrevet, utan min vetskap, överlåtits från min morbror till en annan person redan i september (dvs innan jag betalade räntan). Denna nya borgenären antog, vid överlåtandet, enligt egen utsago, att min morbror skulle informera mig om detta vilket dock inte skett. Nu vill den nye borgenären ha betalt 1 miljon samt ränta. Min fråga till er är vilka skyldigheter jag har enligt lag samt vilka rättigheter den nye borgenären har? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Eftersom det är fråga om ett löpande skuldebrev är skuldebrevslagen tillämplig (https://lagen.nu/1936:81). Den är dock inte helt lättillgänglig men jag hänvisar till de relevanta lagrummen. Först och främst gäller att vid överlåtelse av ett orderskuldebrev måste borgenären (han som kräver dig på pengar) kunna visa upp skuldebrevet och en giltig skriftlig överlåtelse från din morbror, antingen på skuldebrevet eller som ett fristående dokument vilket framgår av 13 § 2 st.. Detta eftersom den som är innehavare av ett löpande skuldebrev antas ha rätt att kräva betalning. Om han inte kan göra detta behöver du inte betala om han inte på något annat sätt kan visa att skuldebrevet har överlåtits. Vad gäller räntebetalningarna har de gjorts i enlighet med skuldebrevet och därför kan inte den nye borgenären kräva den ränta du betalat tidigare år. Han har inte heller rätt att kräva den räntebetalning du gjorde som du i god tro betalade till din morbror efter överlåtelsen. Det är i hans intresse att meddela dig om att skuldebrevet bytt ägare och det drabbar inte dig att så inte har skett i detta avseende eftersom räntan betalats enligt skuldebrevet enligt 20 § och 21 § 2 st. Utgångspunkten är att löpande skuldebrev ska vara enkla att omsätta och därför kan en ny borgenär i vissa fall hämna i en bättre ställning än överlåtaren (din morbror). Vad gäller amorteringen om 300 000 kr framgår det att det inte finns någon amorteringsplan på skuldebrevet. För att denna ska ha gjorts med befriande verkan krävs det att amorteringen påtecknats på skuldebrevet, vilket du som gäldenär enligt 21 § har rätt att kräva vid betalning samt kvitto på betalningen. Om detta inte gjorts har den nye borgenären rätt att kräva dig på hela skulden (1 miljon). Här spelar det alltså ingen roll att du inte visste att du betalade till fel person. Även om din morbror varit rätt borgenär och sedan överlåtit skuldebrevet och betalningen inte antecknats på skuldebrevet hade du varit tvungen att betala igen enligt 15 §. Det är alltså på din risk som betalning utan påtecknande sker. Du har däremot rätt att kräva tillbaka pengarna från din morbror.
Leo AnderssonRådgivare