FrågaÖVRIGTÖvrigt01/12/2011

Anspråk på äganderätt till lånade saker

Hej! En vän flyttade för 3 år sen och hade möbler för stora för det nya boendet, jag har haft dem i min bostad sen dess, nu har det gått 3 år som sagt, utan att vännen gjort anspråk på möblerna. När övergår de till mitt ägande? Hur lång tid dröjer det innan det lämnade/lånade saker byter ägare? Mvh

Lawline svarar

Hej! Enkelt uttryckt är svaret att din vän inte blir av med sin äganderätt bara för att han lånar ut möblerna till dig. Det finns dock inte en enda lagstiftning som uttryckligen reglerar vad som gäller när man bestämmer vem som "äger" en viss sak. Istället finns regleringarna utspridda för vissa situationer, t.ex. om du skulle gå i konkurs eller om du hade köpt eller fått möblerna av en person som inte var ägare (dvs din kompis lånade ut möblerna till X och sen sålde X möblerna till dig). Så ur ett teoretiskt perspektiv är han ägare men ur ett praktiskt perspektiv så blir saken en annan. Om han vill få tillbaka möblerna mot din vilja måste han bevisa att det är han som äger dem, han får ju t.ex. inte bryta sig in hos dig. Om han har kvar kvittot eller kan bevisa att ni har ett avtal om lånet, muntligt eller skriftligt, så borde det inte vara allt för svårt. För att äganderätten till möblerna ska gå över till dig krävs då att din vän överlåter äganderätten. Detta kan göras t.ex. genom gåva. Om han inte överlåter äganderätten så kommer han fortsätta att vara ägare.
Olle LindbergRådgivare