Spela in möten utan övriga deltagares samtycke

Har jag rätt att spela in ett samtal även om andra deltagare i ett möte motsätter sig det? (de kan ju alltid välja att gå ifrån mötet, men får man spela in mot deras uttryckliga vilja?). mvh, Christina

Lawline svarar

Hej, Av din fråga är det lite svårt att utläsa vad du menar med att "ha rätt till". Innebär det att du undrar om du har rätt att enligt arbetsrättsliga regler "tvinga" dina kollegor att vara med på ett möte som du spelar in? Skicka gärna in en ny fråga med förtydliganden om du önskar ytterligare upplysning. Att spela in vad som sägs under ett möte där man själv deltar är i vart fall inte brottsligt oavsett om övriga deltagare har motsatt sig detta. Som du säger har man ju det fria valet att lämna mötet. Att spela in ett möte där man själv inte deltar kan däremot vara olovlig avlyssning enligt 4 kap 9a § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1) om inte samtycke har getts från deltagarna. Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare