Uppsägningstid för inneboende

Jag har en uppsägningstid från min hyresvärd på 1 månad. Jag vill hyra ut del av lägenheten till en inneboende med 1 månads uppsägningstid, men har min hyresgäst (inneboende) rätt att kräva 3 månaders uppsägningstid från mig?

Lawline svarar

Hej! Det är 3 månader som gäller när en hyresgäst ska blir uppsagd av en hyresvärd, det står i 12 kapitalet 4 paragrafen Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Som hyresgäst kan man ha kortare uppsägningstid som exempelvis du har på 1 månad mot din hyresvärd, vill hyresvärden säga upp dig så är det 3 månaders uppsägningstid. Det finns ingen laglig rätt att avtala kortare tid när hyresvärden säger upp ett avtal, utan det går bara när det är hyresgästen som säger upp avtalet. Har du en inneboende blir den hyresgäst och du hyresvärd, vilket betyder att säger du upp avtalet så kommer uppsägningstiden att vara 3 månader. Du kan även ha ett tidsbestämt avtal, men även då finns det uppsägningstid, den står listad i 12 kapitlet 4 paragrafen Jordabalken. Exempelvis så är uppsägningstiden 3 månader om den avtalade tiden är 3 månader eller längre. Det är bara om avtalet är på mindre än 2 veckor som man inte behöver någon uppsägningstid. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare