Samäganderätt och försäljning av egendom

Tack för ditt svar. Min syster har nu meddelat att hon kommer att lämna in en ansökan om hjälp att sälja sommarstugan med hänvisning till Lagen om samäganderätt. Räcker det verkligen med enbart hennes åsikt? Krävs det inte ett mer konkret skäl till att göra så? Räknas inte min vilja? Vad kan jag göra för att bestrida detta? Tacksam för snabbt svar! M v h Patrik

Lawline svarar

Hej.

Enligt lagen om samäganderätt (1904:48) så kan en av delägarna till en samägd egendom ansöka hos rätten att egendomen för gemensam räkning skall säljas på offentlig auktion. Övriga delägare kan begära anstånd med en sådan försäljning om det föreligger synnerliga skäl. Det finns ingen uttömmande uppräkning på vad som innefattas i begreppet synnerliga skäl i enlighet med 6 § Samäganderättslagen. Domstolen kommer att avgöra detta från fall till fall. Vissa sociala förhållanden eller ett särskilt dåligt konjunkturläge skulle kunna vara ett sådant skäl. Det är med andra ord svårt för övriga delägare att bestrida en försäljning av samägd egendom.

Samäganderättslagen (http://lagen.nu/1904:48_s.1)

Vänligen,

Jenny LarseRådgivare