FrågaÖVRIGTÖvrigt30/11/2011

Överklara parkeringsbot

Hej, jag parkerade min bil på en betalparkering och gick för att checka in på Hotellet och för att få en parkeringsbiljett, jag fick mitt rum och min parkeringsbiljett och gick direkt för att lämna biljetten i bbilrutan men dom minutrarna jag var bborta så hade lapplisa varit där och satt böter, kl var 19:53-19:59 som vakten var där enligt boten men hur skall man kunna hinna checka in på 6min. det skall oxå tilläggas att det fans ingen p-automat att lägga pengar i helller. Vad säger lagen och kan man överklaga och isåfall hur? Med vänlig hälsning Alexander.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det låter mycket märkligt att du fått en bot under de omständigheter som du återger. Mitt råd till dig är att överklaga boten. Om det var på en allmän plats du parkerade kan du vända dig till polisen. I annat fall bör det stå någon form av adress på boten dit du kan skicka din överklagan. Det kan även bli så att du måste ta tvisten till domstol. Då skall du lämna in en stämningsansökan. Det finns blanketter på www.domstol.se. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare