Gäldenärsbyte

Hej!jag och min sambo ska gifta oss vi har båda skulder kan han skriva över sina skulder på mig om vi båda godkänner det?mvh.emelie

Lawline svarar

Hej, För att genomföra ett s.k. gäldenärsbyte, dvs. att "skriva över" din blivande mans skulder på dig, krävs samtycke till detta från borgenärerna, dvs. de från vilka din blivande man har lånat pengarna. Anledningen till detta är att borgenärerna vid kreditgivningen bedömt kreditrisken utifrån din blivande mans ekonomiska förhållanden. Om ett gäldenärsbyte skulle kunna ske utan samtycke från inblandade borgenärer skulle detta medföra att risken för dessa skulle bli svårbedömd. Ni kan alltså inte på egen hand komma överens om att du ska överta din blivande mans skulder. För detta krävs att ni kontaktar de kreditinstitut från vilka din blivande man har lånat pengarna för att med dessa komma överens om ett eventuellt gäldenärsbyte. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare