FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/11/2011

Äganderättsförehåll - Kan det göras gällande i byggnadstillbehör?

Om ett kök har handlats på avbetalning och konsumenten i detta fall inte kan betala och köpare har avtalat om äganderättsförbehåll. Får köparen hämta köket som redan är monterat om konsument inte kan betala? Vilka paragrafer gäller i så fall?

Lawline svarar

Hej! Med ett äganderättsförbehåll avses att en säljare gör ett förbehåll om äganderätten till en vara. Ett äganderättsförbehåll ska för att vara giltigt ingå i avtalet såsom ett avtalsvillkor. En säljare kan inte ensidigt göra ett förbehåll om äganderätt. Med hjälp av ett äganderättsförbehåll kan en säljare ha separationsrätt till egendom i köparens besittning. Detta innebär att objekt som är föremål för äganderättsförbehåll inte ingår i köparens egendomsmassa vid en eventuell konkurs, utan tillhör säljaren. Enligt Konsumentkreditlagen 25§ 2 st. (https://lagen.nu/2010:1846), gäller att ett förbehåll om äganderätt får göras gällande under förutsättning: 1. att säljaren har gjort förbehållet i samband med köpet för att trygga sin rätt till betalning, samt 2. att den tidpunkt har inträtt då konsumenten enligt 21 och 22§§ KkrL ska fullgöra sin skyldighet att betala i förtid. Om dessa förutsättningarna är uppfyllda gäller att en säljare har kvar äganderätten till den sålda varan och kan, vid en konkurs hos köparen, göra denna gällande. Dock gäller enligt 2 kap. 5§ Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) att om en fastighetsägare förvärvar ett föremål under villkor att äganderätten till föremålet ska förbli hos säljaren till dess betalning erlagts eller annan förutsättning uppfyllts, +får villkoret ej göras gällande+ sedan fastighetsägaren tillfört fastigheten föremålet så att det enligt 2 kap. 2§ JB hör till fastigheten. Frågan i det här fallet är om köket är att anse som ett byggnadstillbehör såsom avses i 2 kap. 2§ JB. För att så ska vara fallet krävs att två förutsättningar är uppfyllda. För det första ska byggnaden ha +försetts+ med föremålet/inredningen, med andra ord ska föremålet ha +infogats+ i byggnaden. För det andra ska föremålet vara +ägnat för stadigvarande bruk+. I samma paragraf räknas några exempel upp på föremål som vanligtvis anses vara ägnade för stadigvarande bruk, såsom spis, badkar, kontakter och kranar, denna uppräkning är inte uttömmande. I detta fall framgår det inte av frågan vad som ingår i köket, men i vanliga fall bör exempelvis skåp, hyllor samt vitvaror såsom spis och kylskåp som har satts upp och infogats i en byggnad, vara att anse som +byggnadstillbehör+ enligt Jordabalkens mening. Säljaren kan i ett sådant fall inte göra gällande ett äganderättsförbehåll i det sålda köket. Med andra ord kan inte säljaren hämta köket som monterats upp, även fast konsumenten inte kan betala. Dock kvarstår säljarens fordringsrätt. Det ska tilläggas att det i 25§ KkrL talas om återtagandeförbehåll och inte om äganderättsförbehåll, vilket frågan avser. Dock föreligger det i praktiken ingen större skillnad mellan dem och samma krav gäller för att en kreditgivare/säljare ska få göra gällande ett äganderättsförbehåll som för att få göra gällande ett återtagandeförbehåll. Andra lagrum som reglerar säljares förbehåll är 54§ 4 st. Köplagen (https://lagen.nu/1990:931) och 40§ 3 st. Konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932).
Stefan FagerbringRådgivare