Fråga om avtals ingående och förklaringsmisstag

Hej ! Är med i en CD bok klubb på nätet. När jag är inne och skall beställa Månadens cdbok, har de extra erbjudanden. Av ren nyfikenhet vill jag se vad "medlems förmånen" är. Ser då att de har stödstrumpor- fyller då i siffran 1 i rutan på hur många jag vill ha. Ser till min förvåning att det står "värde 70 kr" Ditt pris 0 kr. Eftersom jag är nyfiken på dessa "förmåner" ändrar jag till 2, och ser att "värdet" stigit men priset är 0 kr. Tänkte då se hur många par som "ingick" så jag skriver 9 (max). Ser åter igen att det är 0 kr som är priset. Så jag fullföljer. Får ett bekräftelse mail där det står artikel nr och antal på det som jag beställt. Som avslutas med Frakt 0 kr Summa 0 kr.Hem kommer varor, och en faktura på 1450 kr. Ringer upp företaget och påpekar problemet. De skickar en returflagga och säger till mig att behålla ett par och boken jag beställt, men skickar en ny faktura. Fråga ? Har jag som konsument "rätt" att kräva att den beställning som gjorts enl. mail kopia till mig skall gälla ? 0 kr... Har pratat med kund tjänst. De hävdar att dessa misstag kan hända pga dataunderhåll. (har nu fått en påminnelse på första räkningen, på de varor som returnerats)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Avtalslagen reglerar avtal mellan parter, där ett avtal kommer till stånd genom att en anbudsgivare lämnar ett anbud till anbudsmottagren som antingen avslår anbudet eller kommer med en accept. Överensstämmer viljeförklaringarna i anbudet och accepten med varandra har ett bindande avtal kommit till stånd (1 §). Erbjudanden på internet är att anse som ett icke bindande utbud, då de inte riktar sig till någon speciell adressat. CD-klubbens erbjudande om strumpor på internet möttes av ditt anbud om att köpa ett visst antal strumpor till ett visst pris. Jag tolkar deras bekräftelsemail som en accept på ditt anbud, vilket betyder att ett bindande avtal har kommit till stånd. Vad det gäller priset är med största sannolikhet 32 § avtalslagen tillämplig, vilken reglerar sk. förklaringsmisstag. Regeln innebär att en part ej är bunden av en felskrivning eller en felsägning, om motparten insåg eller borde ha insett misstaget. Detta betyder i ditt fall att om du förstod eller borde ha förstått att företaget inte erbjöd försäljning av 1-9 par strumpor för 0 kr, är företaget inte bundet av avtalet. Den tolkning som en domstol med största sannolikhet skulle göra är att du åtminstonde borde ha förstått att nio par strumpor av det slaget inte kunde vara kostnadsfria, och skulle därför inte binda CD-klubben vid avtalet. Jag rekommenderar således att du tar det erbjudande som du fick om att behålla ett par av strumporna och returnera de övriga. Tillämplig lag: avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare