Regler om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo

Arvsrätt: Ett myndigt barn som har hemvist i Sverige och är svensk medborgare, har en engelsk far och en svensk mor. Föräldrarna är skilda sedan länge. Fadern avlider i England, han har inget äktenskap eller sambo i England. Hur ärver den svenske sonen? Vilket lands lag tillämpas?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 1 kap. 1 § lagen om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo gäller att rätt till arv efter svensk medborgare som inte hade hemvist i Sverige bedöms enligt svensk lag. Var personen inte svensk medborgare gäller lagen i det land personen var medborgare. Om fadern var svensk medborgare kommer svensk rätt att tillämpas. Var han inte svensk medborgare kommer därmed det lands lag där han var medborgare att gälla rörande hans dödsbo. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare