Annan bevisning om kvitto saknas

Hej! När jag besökte Sundsvalls Kårhus för någon månad sedan och skulle hämta ut min jacka på vägen hem, så hade dom lämnat ut den till någon annan. Detta anser dom att dom inte kan stå för. Mitt försäkringsbolag säger dock tvärtom. Nu kräver Kårhuset ett kvitto på jackan. Jag har inte kvar något kvitto då det är mer än ett halvår sedan jag köpte den. Finns det något annat sätt som räcker för att bevisa att jag har köpt den? Och vad gäller om jag har köpt den kontant och inte har något kvitto? Har läst någonstans att det kan räcka med att visa upp bilder eller att någon annan typ kan vittna om att jag faktiskt har köpt den. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Susanne, Ett kvitto är ingen värdehandling i sig utan ett bevismedel om din rätt. I Sverige har vi fri bevisföring, se 35:1 rättegångsbalken (RB) https://lagen.nu/1942:740 Ett vittne eller bilder kan därför fungera som bevis vid en eventuell tvist i rättegång. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare