FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga21/11/2011

Omyndig som köpt en valp

Min lillebror, som är 17 år, köpte en blandrasvalp (schäferblandning) för 6500 kr som hämtades hos en privatperson som hade flera hundvalpar. Men min lillebror, som är omyndig och går i skolan kunde inte ta hand om hunden, dvs det var helt fel av honom att köpa den. Så jag ringde säljaren dagen efter köpet och hon hade inte pengarna kvar och var inte alls trevlig i telefon. Jag förstår henne som plötsligt får tillbaka en valp men den personen förstog inte alls situationen utan blev sur för att vi ville lämna tillbaka valpen. Det enda hon sa var att vi inte kunde räkna med att få allt tillbaka (det var vi förstås införstådda med) och det kunde enbart ske sen när valpen var såld till nån annan. Säljaren var och hämtade hem valpen samma dag som jag ringde och tog tillbaka köpepapper, m.m. Nu har det gått 2 månader och inga pengar från uppfödaren. Först blev hundvalpen inte såld och sen skulle den vara på försök hos en annan familj. Nu när jag äntligen fick tag i uppfödaren så säger hon att hon blivit lurad, att dom som hade hunden på försök bara kan betala henne 500 kr/månad och dom pengarns skulle vi få. Kan vi göra en polisanmälan? Tyvärr har vi ingen kopia av köpeavtalet men jag har sparat några sms som jag sparat.

Lawline svarar

Hej Pripa! Huvudregeln är att omyndiga (dvs under 18 år) inte har rätt att ingå avtal enligt föräldrabalken (FB) 9 kap. 1 § ( https://lagen.nu/1949:381 ). Den underårige får dock, enligt FB 9:3 råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt 16 år. Om pengarna som han betalade valpen för inte kom från eget arbete så ska, enligt FB 9:7 st 1, prestationerna gå åter. Det innebär att säljaren skall betala tillbaka köpeskillingen och ni skall lämna tillbaka hunden. Något krav på att hunden skall kunna säljas vidare finns inte utan ni ska få tillbaka beloppet. Om han däremot vid köpet lämnat falska uppgifter om sin behörighet (att han var över 18 år eller att pengarna kom från eget arbete) så skall han betala vad som är skäligt för den förlust som avtalet inneburit för säljaren. Det är dock tveksamt om säljaren kan visa på någon förlust då ni lämnat tillbaka valpen inom 1 dag.
Victor BjörklundRådgivare