Underårigas skadeståndsansvar

2 14åriga pojkar skjuter med uppsåt med luftgevär och skadar ett antal fönster på olika adresser. pojkarna grips och erkänner. Bara den ena har skjutit men det var den andras ide. är båda lika ersättning skyldiga och om så hur delas kostnaden? då hemförsäkringen inte täcker vid uppsåt kan då en jämkning göras på kostnaden? polisen har klassat det som skadegörelse, kan det bli någon ytterligare påföljd?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Pojkarna var under 15 år när handlingen begicks, vilket innebär att de inte får dömas till böter, fängelse eller någon annan påföljd för brott, 1:6 brottsbalken (1962:700). De rättsliga konsekvenserna hänför sig därför främst till skadeståndet. Den som uppsåtligen vållar sakskada skall ersätta skadan, 2:1 skadeståndslagen (SkL) (1972:207). Som jag förstår det, har pojkarna tillsammans gått runt och skadat fönstren, och båda har varit med på det. Vem som i så fall har hållit i vapnet, har ingen väsentlig betydelse för hur skadeståndet ska fördelas. Jag vill också uppmärksamma dig på, att även en förälder kan bli skadeståndsskyldig, eftersom det kan anses oaktsamt att inte övervaka sina barn eller se till att annan gör det. Skadeståndet kommer att omfatta det som är lägst av reparationskostnaden och att köpa en ny sak, 5:7 SkL. Den som vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter, 2:4 SkL. Om försäkringen inte täcker skadeståndet, kommer detta faktum, tillsammans med bland annat pojkarnas låga ålder, tala starkt för nedsättande av skadeståndet. Hur mycket det kommer att minska är svårt att säga, en helhetsbedömning ska göras utifrån omständigheterna i fallet. Enligt avgörandet i NJA 1993 s. 727 kommer ansvaret troligen inte bli solidariskt, utan delat. Det betyder att det inte går att utkräva hela skadeståndet från en av pojkarna - var och en står för sin del. Källhänvisning: https://lagen.nu/
Lars BålmanRådgivare