FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/11/2011

ANDELSFÖRDELNING I KOMMANDITBOLAG

Hur fastställs andelsinnehav i kommanditbolag? Komplementären behöver ju inte satsa några pengar vid starten. Kolmmanditdelägrna dock minst 1:-. Antag komplementären inte satsar något och två kommanditdelägare 50.000:- var. Hur ser andelsfördelningen ut, Har komplementären som inte satsat något någon andel.Hur fördelas vinsten?

Lawline svarar

Hej, Kommanditbolag är en speciell bolagstyp som tillkommit för att göra det möjligt för finansiärer att stödja bolag utan att för den skull bli personligt ansvariga för alla bolagets förbindelser. Kommanditdelägare får inte, enligt Lag om handelsbolag och enkla bolag (BL) 3:4, delta i förvaltningen av bolaget om man inte specifikt avtalar om att han skall få delta i förvaltningen. Man talar således inte om andelar i kommanditbolag. Fördelningen av vinst och förlust i kommanditbolag skall enligt BL 3:5 fördelas i enlighet med avtalet mellan komplementären och kommanditdelägarna. Är fördelningen inte avtalad skall rätten avgöra vilken fördelning som är skälig. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, tveka inte att ställa ytterligare frågor om du har fler funderingar. Du kan själv ta del av reglerna om kommanditbolag i BL på: https://lagen.nu/1980:1102#K3 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare