Angående körkortsingripanden

Hej Min son dömdes i tingsrätten 2010 till böter för olovlig körning samt grov rattfylla då var han 16 år.Är det då möjligt att transportstyrelsen 1 år senare kan återkalla hans körkortstillstån och då med 15 månaders spärrtid.Transportstyrelsen uppgav att dom inte hunnit med sina papper? Beslutet kom strax efter han fyllt 18.

Lawline svarar

Hej, För att nå klarhet i frågan bör man i första hand vända sig till femte kapitlet av Körkortslagen (1998:488)som reglerar så kallade körkortsingripanden. Av femte kapitlets 3§ framgår i första punkten att ett körkort skall återkallas då ingripandet sker till följd av brott mot, bland andra, 4§ lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:469)vilken reglerar rattfylleribrott. Det finns sålunda ingen möjlighet att göra undantag i dylika fall. Vad gäller spärrtiden framgår av femte kapitlet 6§ Körkortslagen att om körkortet återkallats enligt femte kapitlet 3§ första punkten, och det rör sig om ett grovt brott, så är en spärrtid om minst ett år obligatorisk. Femton månader är sålunda inte en anmärkningsvärt lång period. Vad rör tidsförskjutningen påverkar den med största sannolikhet inte beslutets giltighet. En viss fördröjning är till följd av hög arbetsbelastning vanligt förekommande hos många myndigheter men giltigheten hos de fattade besluten förtas ändock inte. Slutligen skall nämnas att ett körkortstillstånd jämställt med körkortet som sådant i femte kapitlet 2§ körkortslagen. Vad som ovan har sagts om körkort gäller sålunda även körtkortstillstånd. Körkortslagen finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K5 Lagen om straff för vissa trafikbrott finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm#P1S2 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare