Arvsordningen för personer i andra arvsklassen - istadarätten

Ang arvsrätt: Läste ett av era svar enl följande - "Syskons barnbarn ärver inte. Utan det avlidna syskonbarnets andel tillfaller de andra syskonbarnen" Stämmer det? Vart i ärvdabalken hänvisar man i så fall?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Den legala arvsordningen regleras i 2 kap. ärvdabalken (ÄB). I 2 kap. 2 § ÄB regleras arvsrätten för arvingar i den s.k. andra arvsklassen. Om en person avlider och inte lämnar efter sig några bröstarvingar, dvs. barn, barnbarn, barnbarns barn osv., träder personer i den andra arvsklassen in som arvsberättigade. I första hand tar arvlåtarens föräldrar hälften av arvet vardera. Om en förälder är död, träder arvlåtarens syskon i den döde förälderns ställe. I ett avlidet syskons ställe träder dess _avkomlingar_. Att det är ett syskons avkomlingar som träder i dess ställe såsom arvsberättigade innebär att det inte finns någon nedre gräns för hur långt arvsrätten kan sträcka sig. Det kan således vara det avlidna syskonets barn, barnbarn, barnbarns barn osv. i all oändlighet. Givetvis finns det en logisk gräns för hur långt denna kan sträcka sig, men teoretiskt sträcker den sig, som sagt, utan begränsning. Ett exempel kan klargöra det sagda: A avlider och efterlämnar sin mor, B, sin syster, C, samt sin avlidna brors barnbarn, D. Enligt 2 kap. 2 § kommer B att ärva 1/2 av A:s kvarlåtenskap. C och D kommer att träda i faderns ställe och därmed dela på hans andel, dvs. 1/4 vardera av A:s kvarlåtenskap. Svaret blir alltså att ett syskons barnbarn kan ärva och att det inte finns någon gräns för hur långt den s.k. istadarätten sträcker sig för arvsberättigade i den första och andra arvsklassen. Detta gäller dock inte för den tredje och sista arvsklassen; där stannar arvsrätten vid kusiner. Hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare