Syskons arvsrätt

Min bror är gift men dom har inga barn. Min brors fru har en syster. Om min bror skulle dö så ärver hans fru. Men när sedan hans fru dör vem ärver henne? Är det jag eller systern eller båda?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Regler rörande arv finns i ärvdabalken (ÄB), som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637 Enligt huvudregeln i 3:2§ ÄB ska hälften av arvet efter den make som avlider sist tillfalla den eller dem som har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. Alltså får du och din brors frus syster dela på arvet, såvida inga av lagens undantag är tillämpliga. Om hela arvet inte utgörs av giftorättsgods, utan någon av makarna ägde enskild egendom, är den makens arvingar berättigade till en större andel av arvet. Eftersom ingen av makarna har några barn har de rätt att testamentera bort hela arvet, vilket kan göra att du och din brors frus syster blir arvlösa. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare