Samboegendom

Hej, Jag har köpt en lägenhet i December 2010 och vill nu bo tillsammans med min flickvän. För att undvika eventuella komplikationer ifall att det skulle bli så att vi separerar i framtiden skulle jag vilja skräddarsy ett giltigt avtal för att lägenheten är och förblir min medans resten utav sakerna går som vanlig bodelning. Vad behöver jag göra för att få till ett sådant avtal? Mvh Patrik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att bostadsrätten skall utgöra samboegendom krävs att den har förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom du köpte den själv för ca ett år sen, ses den inte som förvärvad för gemensamt bruk och kommer således inte att ingå i bodelningen vid en eventuell separation, se 3 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Om ni ändå vill, kan ni upprätta ett samboavtal. Då kan ni själva bestämma om bodelning ska ske och vilken egendom som skall ingå vid en bodelning. Ett samboavtal skall vara skriftligt och undertecknas av båda parter, se 9 § sambolagen. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare