FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/11/2011

Val av företagsform

Hej! Jag vill hjälpa en väninna med val av en lämplig företagsform. Hon är duktig på design. Hon vill starta en webbplats där hon kan marknadsföra sitt koncept - kunden laddar upp sitt foto som sedan läggs som en order hos de konstnärer hon kontrakterat, leveransen sker sedan direkt till kund. Hon behöver således göra en del investering, hon behöver hjälp med att hitta en logistiklösning och förmodligen måste hon avlöna någon medhjälpare i utomland. Förmodligen behöver hon även hjälp av en jurist för att upprätta nödvändiga avtal och hitta en bra betalningsmodell för de utländska konstnärerna. Hon vill även att hemsidan och hennes företag skall inge stort förtroende så att kunderna vågar beställa på sidan. Mvh

Lawline svarar

Hej! Vad jag förstår det har din väninna tänkt starta företaget på egen hand och därmed inte tänkt ha något delat ägarskap såsom i ett handels- eller kommanditbolag. Jag utesluter därför dessa former som relevanta för din väninna utan fokuserar på bolagsformerna enskild näringsverksamhet och aktiebolag. Gällande enskild näringsverksamhet så är det viktigaste (enligt mig) att veta att man i denna bolagsform personligen svarar för alla bolagets förpliktelser och skulder. Går det dåligt för bolaget kommer man därmed själv få stå för att betala alla skulder till leverantörer m.m. vilket, om det går riktigt illa, kan leda till att man måste försättas i personlig konkurs. På så vis blandas ens personliga ekonomiska liv och företagets ekonomi helt samman i denna bolagsform. Gällande handelsbolag och kommanditbolag kan kort sägas att man för dessa bolagsformer måste vara minst 2 delägare och är då mer eller mindre personligt ansvarig för bolagets skulder utifall bolaget självt inte kan betala dessa. Gällande aktiebolag måste man för dessa ha ett aktiekapital på minst 50 000 kr enligt 1 kap. 5 § aktiebolagslagen för att kunna bilda bolaget och man måste vara minst 1 aktieägare. Reglerna kring aktiebolag är betydligt mer utvecklade och invecklade än kring övriga bolagsformer men den stora fördelen är också att aktiebolaget självt svarar för sina skulder och man därför inte riskerar att förlora mer än de 50 000 kr (eller mer) i aktiekapital som man stoppat in i bolaget från början om det går dåligt för bolaget. Då din väninna ändå verkar ska starta en relativt stor verksamhet med anställda och ganska komplicerade juridiska förehavanden kan jag därmed tänka mig att ett aktiebolag kan vara aktuellt för henne, speciellt om hon känner att hon inte vill riskera sin privata ekonomi om det skulle gå snett för företaget. Har hon tänkt hålla sig i en lite mindre skala och är beredd att riskera sin privata ekonomi om det går snett för företaget kan en enskild näringsverksamhet också vara aktuellt. Sedan finns det såklart flera andra aspekter som är relevanta när man ska starta bolag såsom hur man ska redovisa bolagets resultat, skattemässiga aspekter osv. som kan spela in i valet. Jag skulle därmed rekommendera din väninna att skaffa sig en kontakt hos en bank och/eller en jurist som kan sätta sig in i precis hennes behov för att utreda vad som kan tänkas vara lämpligast för hennes verksamhet baserat på hur hon tänkt sig expandera i framtiden osv. Hälsa din väninna lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare