FrågaÖVRIGTÖvrigt05/11/2011

Påföljd vid fördragsbrott

Hej, Jag undrar vilka påföljder EU-domstolen kan döma ett land till vid fördragsbrott?

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga framgår av artikel 258 och 260 i fördraget om europeiska unionens funktionssätt. Enligt art 258 ska kommissionen om den inte anser att en medlemsstat har uppfyllt en skyldighet enligt fördragen avge ett motiverat yttrande i frågan efter att ha givit den berörda medlemsstaten möjlighet att inkomma med sina synpunkter. Om medlemsstaten efter yttrandet inte rättar sig inom den tid om angivits av kommissionen får denna föra ärendet vidare till EU domstolen. Om Eu domstolen finner att medlemsstaten underlåtit att uppfylla en skyldighet enligt fördragen så måste medlemsstaten enligt artikel 260 vidta de åtgärder som krävs för att följa domstolens dom. Om detta inte sker kan kommissionen enligt samma bestämmelse väcka en ny talan vid EU domstolen efter att medlemsstaten fått tillfälle att framföra sina synpunkter. EU domstolen kan därvid förelägga staten att betala *ett standardbelopp* eller* ett vite* om den finner att den berörda medlemsstaten har underlåtit att rätta sig efter dess dom. Här kan du läsa artiklarna i dess helhet: Artikel 258 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:12008E258:SV:NOT Artikel 260 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:12008E260:SV:NOT Jag hoppas att detta var svar nog på din fråga! Vänliga hälsningar, Giulia
Lawline RådgivareRådgivare