Arvsordning för syskon och syskonbarn

Min moster har avlidit. Inget testamente finns. Hon har 2 systrar. Ena systern är min avlidna mor och vi är 4 barn till henne. Hur fördelas arvet? Vi har en avliden syster som har 3 barn. Ärver dom något? Blir alltså vår mosters systers barnbarn. Hur ser fördelningen ut där i så fall?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga finns i ärvdabalken som du finner här https://lagen.nu/1958:637. I 2 kap 1§ ärvdabalken står det att först på tur att ärva är bröstarvingar, alltså barn till den avlidne. Om din moster inte hade några sådana så träder, enligt 2 kap. 2 § ärvdabalken, din mosters föräldrar in i arvsordningen. Är de döda så ärver syskon till din moster först. Om den tredje systern (er andra moster) lever så ärver hon alltså hälften av din mosters egendom. Resterande hälftendel delas mellan dig och dina syskon. Är den tredje systern död och finns det inga släktingar till henne i nedåtstigande led ärver du och dina syskon allt. Detta delas mellan er i fyra lika stora delar. De tre barnen till er avlidna syster kommer dela på den fjärdedel som skulle tillfallit henne. Hoppas detta besvarat din fråga! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare