FrågaÖVRIGTÖvrigt30/10/2011

Ägarandel i hus

Min sambo och jag köpte ett hus för 8 milj i mars 2010. Min sambo la in 3.450.000 kr. Hans ägarandel är 72 % min är 28 %. Lånet på 4.550.000 har vi 50% var. Är det ett bra upplägg ? Tacksam för svar, Maria

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Summan som du har bidragit med till köpet (50 procent av lånet) uppgår till 2.275.000 SEK. Denna summa utgör cirka 28 procent av köpeskillingen. Detta innebär att din ägarandel i huset motsvarar vad du har bidragit med till köpet, i förhållande till din sambo. Jag tycker att det är ett bra upplägg. Med vänlig hälsning
Alexander WagnerRådgivare