Proprieborgen

Hej! Min syster och jag har gått i borgen ”såsom för egen skuld” för vår mamma. Hon påstod att det var en ren formsak. Det har dock visat sig att hon trots allt inte har betalat sin skuld på förfallodagen. Nu undrar jag: Kan baken kräva mig eller min syster på pengarna direkt eller måste de först försöka kräva vår mamma på pengarna? Kan banken kräva mer än halva beloppet av mig?

Lawline svarar

Hej! Eftersom du och din syster har gått i borgen "såsom för egen skuld" har ni ingått ett proprieborgen, vilket innebär att banken kan, så snart lånet förfallet, omedelbart söka antingen din mamma eller borgensmännen, dvs du och din syster. Angående det belopp som banken kan kräva av dig finns det en bestämmelse som säger att "har två eller flera gått i borgen utan förbehåll om delad ansvarighet, svare de en för alla och alla för en för sin förbindelse" (10 kap 11 § handelsbank HB). Principen innebär att var och en borgensman kan i första hand krävas på sin andel. Har någon av borgensmännen betalat för mycket, har han då regressrätt mot den andra för den del han/hon betalat för mycket. Om din syster inte kan betala faller förlusten på dig. Det framgår inte i din fråga hur det gick till när ni ingick borgensåtagande och om ni fått information om din mammas ekonomi under borgensåtagande eller när ni ingick borgens avtalet. Enligt gamla rättsfall och Finansinspektionens allmänna råd angående borgensförbindelsen, bör en borgensman kunna förutsätta att en tillfredsställande prövning har skett av kredittagarens återbetalningsförmåga. En prövning bör också göras av borgensmannens betalningsförmåga vid kreditgivningstillfället och på sikt. En borgensman bör bli informerad av kreditgivaren om innebörden av borgensavtalet och bör få ta del av sådana uppgifter om gäldenärens ekonomi som är av betydelse för borgensmannen. Slutligen bör en borgensman snarast underrättas när kreditgivaren fått vetskap om sådana försämringar av kredittagarens ekonomi som kan påverka hans regressmöjligheter eller medföra att borgensförbindelsen tas i anspråk. Vid brist av sådan information när ni ingick borgensavtalet kan ni använda detta som en invändningsgrund för att slippa betala enligt borgensavtalet. Hoppas att jag har klargjort för dig om din rättighet som borgensman och vad som kan hända när banken kräver dig på pengar. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att ta kontakt med oss igen. Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare