Om avliden arvinges rätt till arv

X avled i dec 2010. Hon hade inga barn och föräldrarna var döda. Legala arvingar är två mostrar och en morbror. Dock finns det ett testamente som utesluter de legala arvingarna från arvet. De legala arvingarna vill klandra testamentet pga att testator var psykiskt sjuk. Morbrodern har nu avlidit. Har dödsboet efter honom talerätt eller bortfaller hans rätt i och med dödsfallet, eftersom hans barn (=kusiner) inte är arvsberättigade enligt den legala arvsordningen. Om morbrodern hade dött innan testator är det självklart så att kusinerna inte hade kunnat träda in i hans ställe, men är det annorlunda eftersom han levde när testator dog? Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej En arvinge kan klandra ett testamente och få det ogiltigförklarat om det skulle visa sig att testamentet skrevs under påverkan av psykisk störning, vilket framgår av 13 kap. 2 § och 14 kap. 5 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K1P1S1. Enligt 1 kap. 1 § ÄB kan arv endast tagas av den som levde vid arvlåtarens bortgång. Eftersom morbrodern har rätt till arv, enligt 2 kap. 3 §, så är han legal arvinge eftersom han levde när arvlåtaren gick bort. Dödsboet kan därför föra hans talan. Om morbrorn däremot hade avlidit före X eller om det inte hade gått att bevisa att morbrorn avled efter X hade morbrorns (dödsboets) arvsrätt fallit bort, se 1 kap. 2 § ÄB. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare