FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag19/10/2011

Aktiebolag

Hej. Jag har ett AB tillsammans med en kompanjon. Vi har vardera 50% av aktierna. Vi har inte skrivit något kompanjon avtal eller liknande. Nu har pengarna börjat ta slut i bolaget och min kompanjon har ingen möjlighet att beta in mer pengar till bolaget. Vi måste dock betala räkningar för att bolaget inte ska gå i konkurs. Jag själv har möjligheten att betala in nödvändigt kapital för att kunna fortsätta med bolaget. Eftersom min kompanjon inte har betalt av en tidigare skuld till mig så är jag inte villig att låna ut mer. Jag tror på vårt företag och vill driva det vidare. Vad gäller? Kan han bara strunta i att föra in mer pengar i bolaget och låta bolaget gå i konkurs eller kan jag kräva att jag ska överta aktierna? Mvh Wim

Lawline svarar

Hej! Eftersom det är bara ni två som driver bolaget så kan ni komma överens om att du ska överta aktierna. I och med att ni inte har något avtal just nu om detta så kan ni ingå ett aktieägaravtal som reglerar just sådana frågor. Ett sådant avtal är bundet mellan er som är parter i avtalet. Angående din kompanjon vill jag påpeka att det finns regler om betalningsansvar för bolagets företräde. Att "pengarna har börjat ta slut" innebär att ditt bolag har hamnat i kapitalbrist och ni som styrelseledamöter måste, enligt 25 kap 13§ aktiebolagslagen ABL, upprätta en kontrollbalansräkning och låta en revisor granska den. En kontrollstämman ska hållas för att pröva om bolaget ska gå i likvidation eller inte när bolagets eget kapital understiger häften av det registrerade aktiekapitalet. Vid underlåtelse att göra det, svarar styrelseledamöter solidariskt ansvar för förpliktelser som uppkommer under den tid underlåtenheten består (25 kap 18§ ABL). Detta personliga betalningsansvar gäller även för aktieägare enligt 25 kap 19§. Eftersom din kompanjon har underlåtit att vidta de nödvändiga förpliktelser som regleras i 25 kap ABL kan du kräva honom för personligt betalningsansvar. Om du dessutom kan bevisa att bolaget har skadats av din kompanjon när han fullgör sitt uppdrag kan han även krävas för skadestånd enligt 29 kap ABL. Eventuellt en anmälan för bokföringsbrott kan också göras mot honom enligt brottsbalken BrB 11 kap 5§. Hoppas att du kan hitta en bra lösning för ditt bolag. Vill du ställa flera frågor kring ditt bolag är du välkommen till oss igen! Du kan hitta ABL och BrB via länken nedan: https://lagen.nu/2005:551 https://lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare