FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/10/2006

Hur länge finns man kvar i belastningsregistret?

Kan man söka in till polisskolan om man begått brott i sin ungdom? Om man inte finns med i belastningsregistret eller spaningsregistret - syns det någonstans att man är dömd för brott?? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej. Uppgifterna i belastningsregistret finns kvar i mellan 5 och 10 år beroende på vilken påföljd som dömts ut. Exempelvis sparas uppgifter om villkorlig dom i tio år medan uppgifter om dagsböter sparas i fem år (se Lag om belastningsregister 17 § http://lagen.nu/1998:620). Efter tidens utgång gallras uppgifterna vilket innebär att de skall förstöras. Dock finns Brottsförebyggande rådets statistik kvar för framtida forskning. Polisen har inget krav på att du skall vara ostraffad utan gör en bedömning om din personliga karaktär och laglydnad. Det är därför inget absolut hinder att du tidigare varit straffad. Mvh
Rådgivare