Bevisbördan för muntligt avtal

Hej. Var för en tidsedan och tittade på en Entrepenad maskin. Det var lite att serva på maskinen. säljaren tog sig på att serva maskinen. Vid en telefonkontakt dagen efter jag tittade på maskinen meddela jag att när maskinen var servad skulle jag komma och titta på maskinen igen och bestämma mig då. Säljaren förstod det som jag menade att jag bestämt mig för att köpa maskinen och bara se så allt fungerade. Han menar nu att jag bruttit mot vårt muntliga avtal vilket jag inte tycker jag gjort. Vad händer om han går vidare juridiskt med detta?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln enligt är att ett avtal är bindande oavsett om det upprättas skriftligen eller muntligen. Av informationen du ger får jag intrycket av det aldrig upprättats något avtal. Om säljaren vänder sig till en domstol för att avgöra frågan är det han som har bevisbördan för att ett avtal faktiskt ingåtts, vilket kan vara praktiskt besvärligt att göra. För det första kan det många gånger vara svårt att bevisa vad parter sagt, för det andra är vanligen inte det muntliga språkbruket lika exakt som det skriftliga och har därför inte samma genomslagskraft som ett skriftligt avtal. Förutsatt att inte säljaren på något sätt har dokumenterat ett ingående av avtal så är min bedömning att han har små chanser att få rätt vid en prövning av det hela. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare