FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/10/2011

Underhållsskyldighet

Barn nr 1 är 19år, är arbetslös i perioder (ej fast anställning), är stadigvarande boende hos fadern och barn nr2 är 17år och stadigvarande boende hos modern. Alltså Barn nr1 har ingen regelbunden inkomst. Har modern rätt till underhållsbidrag av fadern?

Lawline svarar

Hej, Regler gällande underhåll och underhållsskyldighet hittar du i föräldrabalken (FB). Enligt 7 kap. 1 § FB upphör förälders underhållsskyldighet då barnet fyller 18 år alternativt om barnet efter den tidpunkten går gymnasial eller jämförlig grundutbildning till en ålder av 21 år . Barn nr. 1 som är 19 år och av vad jag uppfattar det inte går någon utbildning genererar med andra ord inte någon underhållsskyldighet. Barn nr. 2 finns det fortfarande en underhållsskyldighet emot. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1 Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare