FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/10/2011

Handelsbolag - Bolagsman

Hej! Jag har en fråga angående att köpa in sig i ett Handelsbolag, vid vilken punkt räknas man delägare. Är det i samband med det skrivna avtalet eller när man registrerar sig i bolagsverket som bolagsman eller är det när man betalat sin andel?.. Vad är det för formkrav för att räknas som delägare? Vart kan jag finna lagrum för detta? Tacksam för svar! Mvh Julia Nordh

Lawline svarar

Hej! Enligt 1 kap 1§ Lagen om handelsbolag och enkla bolag (BL) bildas handelsbolag då två eller flera avtalat att gemensamt bedriva näringsverksamhet och bolaget förts in i handelsregistret. Eftersom det krävs registrering för att skapa klarhet när handelsbolaget uppkommer så räknas man som bolagsman från och med när handelsbolaget är registrerad hos Bolagsverket. Bolagsavtalet som ingåtts vid bildning av handelsbolag behöver inte vara skriftligt men måste innehålla de uppgifter som enligt handelsregisterslagen skall finnas i registret, det vill säga uppgifter om bolagets firma, bolagsmännens namn och bostadsadress samt verksamhetsföremålet. Regler om detta kan du hitta i Handelsregisterlag (1974:157). Lagen om handelsbolag och enkla bolag kan du hitta via länken https://lagen.nu/1980:1102 och Handelsregisterlag hittar du via https://lagen.nu/1974:157. Hoppas att jag har svarat på dina frågor. Har du flera funderingar återkom gärna! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare