Efterskänkande av skuld

Hej, Jag lånade 10 000 kr från en bekant för två år sedan. Ingenting finns nedskrivet. För en månad sedan betalade jag tillbaka samma summa. Nyligen fick jag veta att min bekant, innnan jag hade betalat tillbaka, "strykigt ett sträck över skulden", vilket han medger, men han vägrar nu att återbetala beloppet. Vilka möjligheter har jag att kräva pengarna åter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag tror tyvärr inte att dina chanser att få tillbaka pengarna är särskilt goda. Det du menar är alltså att din bekant, genom att säga till någon annan att han "stryker ett streck" över skulden, skulle ha gett dig pengarna som en gåva? Jag tror inte att det är tillräckligt. En gåva måste vara frivillig och avsiktlig och det kan bli svårt att bevisa i detta fall. Jag tror till och med att det kan bli svårt att bevisa att din bekant, genom att yttra sig på det sätt som han gjort, faktiskt menat att han ville ge dig pengarna. Han kan till exempel lika gärna ha menat att han inte längre räknade med att få tillbaka pengarna. Situationen hade varit annorlunda om din bekant kommit till dig och sagt att han ville ge dig pengarna som en gåva. Dina möjligheter att gå vidare med det här är att kontakta en advokat och ta tvisten till domstol. Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare