FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev29/09/2011

Skuldebrev för lägenhetsköp

Hej! Jag och min flickvän har köpt en lägenhet tillsammans. Men eftersom inte hon hade några pengar sparade utan jag stod för kontantinsatsen, så undrar jag vad ni rekommenderar att vi skriver för kontrakt. Ifall det skulle bli någon tvist vid en eventuell separation. Vad heter ett sånt dokument och hur delar man upp bostaden, i procent? Mvh!

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår det står ni båda två på lägenhetens köpekontrakt, och har tagit ett gemensamt lån på lägenheten. Om ni vill dela på kontantinsatsen så kan ni helt enkelt göra ett skuldebrev. Ni finner lagen om skuldebrev här: https://lagen.nu/1936:81. Ni kan formulera det både som ett löpande eller enkelt skuldebrev, de skiljer sig dock åt på flera viktiga punkter. Ett enkelt skuldebrev är knutet till en fordran och är i sig ingen skuld, mer ett bevis på att ni har ett avbetalningsavtal. Ett löpande skuldebrev är ett dokument där värdet sitter i själva papperet. Detta betyder att ett löpande skuldebrev ger innehavaren av det en rätt att utkräva fordringen från den som står på skuldebrevet, denna kan du sälja eller ge bort till någon och den personen skulle då ha rätt att utkräva pengarna från din flickvän. Jag rekommenderar att ni skapar ett enkelt skuldebrev där det helt enkelt står vad som ska avbetalas, till vem, från vem och kanske eventuellt när skulden senast ska betalas. Din flickväns underskrift krävs självklart. För att det inte ska råda någon oenighet om vad som betalats av eller när bör ni skriva på låneavtalet eller på ett separat papper när amorteringar gjorts. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare