Arv efter kusin

Min ena faster dog, hennes dotter ärvde då allt efter henne så klart. Men nu har även hennes dotter dött! Då säger mina två fastrar som är i liv att de är ensamma dödsbodelägare, eftersom dottern inte hade några barn. Min fråga min far som då är deras bror är också avliden, då fick jag höra, att han är också dödsbodelägare,eftersom han är avliden så är det hans barn som ska dela på hans del i detta fall 1/3 del. Är detta riktigt att vi ska kallas till bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej! Det är sant att din pappa skulle ha ärvt av sin systers barn enligt 2 kapitlet 3 paragrafen ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Tyvärr så ärver inte kusiner varandra i Sverige vilket framgår av 2 kapitlet 4 paragrafen, eftersom kusiner inte är uppräknade i 1 till 3:e paragraferna. Det betyder tyvärr att du inte kommer att ärva så länge som det inte finns ett testamente som säger något annat än lagen. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare