FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/09/2011

Underhållsskyldighet för barn över 18 år

Hej, Vår 19 åriga son har gått klart sin 3 åriga gymnasiala utbildning, men nu har han börjat ytterligare en 1 årig gymnasieutbildning (Tekniskt Basår KTH). Betyder det att vi fortfarande tvingade att låta honom bo kvar hos oss? Dvs kan man gå flera gymnasieutbildningar efter varandra och detta faller in under 7 kap i FB.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om underhållsskyldighet finns som du nämnt i Föräldrabalkens (FB) 7 kapitel. Underhållsskyldigheten omfattar bland annat boendet för barnet enligt FB 7:1. Normalt försvinner denna skyldighet när barnet fyller 18 år, FB 7:1, 2 stycket. Detta gäller då inte så länge skolgången pågår. Som längst varar dock underhållsskyldigheten tills barnet fyllt 21 år, eller till dess att gymnasieutbildningen avslutas, beroende på vilket som kommer först. Svaret på din fråga är att din son har rätt att bo hemma under tiden som hans gymnasieutbildning pågår, dock som längst till hans 21-årsdag. Länk till FB: https://lagen.nu/1949:381 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare