FrågaPROCESSRÄTTVittna21/09/2011

Skyldighet att vittna

Blev vittne till misshandel och vittnade för polis på plats när de kom. Har inte blivit kallad till senare förhör.GM greps och troligen kommer det gå till åtal. Kan jag säga att jag inte vill vittna i domstol? Till vem säger jag detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Med det menas att du är skyldig att vittna om du blir kallad (du kommer bara att bli kallad om det anses nödvändigt). Du får alltså inte själv bestämma om du vill vittna eller inte. Det finns undantag och det är om du till exempel är nära släkt med den åtalade. Anledningen till att vi har allmän vittnesplikt är bland annat för att saker skall kunna utredas ordenligt. Att vittna kan ses som en medborgerlig skyldighet, en skyldighet att hjälpas åt att hålla ordning i vårt land. Om man är orolig för att vittna kan man ofta få stöd och hjälp. Många domstolar erbjuder exempelvis vittnesstöd. Ta kontakt med den aktuella tingsrätten om du är intresserad av detta. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare