Går det att lösa ut någon från "sin del" av lånet?

Jag och min fd har ett gemensamt lån som jag undrar om det går att lösa ut den andras del med halva beloppet och den andra fortsätter som ensam ansvarig för lånet

Lawline svarar

Hej Om du och din före detta är överens om att en av er ska kan ta över halva skulden (den del som inte betalas av den ena av er) som ensam betalningsansvarig, så finns möjligheten att prata med fordringsägaren(den ni är skyldiga pengar) och se om denne kan gå med på en sådan överlåtelse. Fordringsägaren har dock ingen skyldighet att godkänna en överlåtelse av skulden, eftersom denne (bl.a.) inte skall behöva ”tåla” att skulden tas över av någon med sämre betalningsförmåga än de ursprungliga gäldenärerna(de som står på skulden i nuläget). Se https://lagen.nu/begrepp/Fordran. Om fordringsägaren inte går med på en sådan lösning så finns möjlighet att teckna ett bindande avtal mellan dig och din före detta om att det är du/din före detta som skall betala skulden och inte den andre av er. Ett sådant avtal är nödvändigt om ni är solidariskt(gemensamt) ansvariga för skulden, eftersom fordringsägaren i så fall kan kräva vem som helst av er på pengar, om betalning uteblir. Den fordringsägaren krävt på pengar och som betalat får då en så kallad regressrätt, som innebär att denne sedan kan kräva betalning av den andra parten, för dennes del av skulden, se 1 kap. 2 § skuldebrevslagen, https://lagen.nu/1936:81#P2S1. Ett sådant avtal är inte bindande mot tredje man, alltså mot fordringsägaren, vilket innebär att det fortfarande är båda som är skyldiga, gentemot denne, att betala skulden. Om vi exempelvis säger att du betalar in halva skulden och att din före detta ska betala resterande del, enligt avtalet er emellan, så har du möjlighet att kräva pengar av din före detta, enligt avtalet, om betalning inte görs framöver. Avtalet mellan er blir således en garanti för dig att skulden betalas, samt ett bevis för dig vid eventuella framtida tvister. Om det däremot framgår av lånet att du och din före detta enbart svarar för varsin halva av lånet så bör det inte vara några problem att ordna så att den ene av er blir av med skulden, genom betalning av sin del. Mitt råd till dig blir att prata med fordringsägaren. Kolla upp vad ni har för typ av lån och om/hur ni kan lösa situationen. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare