Butik bunden av erbjudet pris?

Köpte en tv från en känd återförsäljarkedja i Sverige. Tv modellen jag köpte var den senaste modellen och jag fick ett pris som var betydligt under marknadspris, ca 20%. I samband med detta ville jag köpa ytterligare tv apparater fast inte av samma storlek. Dock samma märke. Säljaren lämnade prisförslag på ett kvitto och ville ha handpenning för att vi skulle få leverans av varorna. Då det skulle dröja ca 4-6 veckor så ville vi inte lägga ute pengar under en så lång period. Då sa säljaren att varorna kommer komma ändå och att de skulle ringa när så sker. Nu har det gått 8 veckor och jag var i varuhuset för att kolla vad som hänt. Säljaren i fråga jobbar inte kvar och varuhuset förstår inte hur jag kan ha fått sådant bra pris på Tv apparaterna. De vill inte sälja dessa till mig nu till det priset som står på kvittopappret utksirvet ur deras system. Vad händer nu? Kan jag inte köpa dom till det priset som säljaren gett mig eller har jag rätt att kräva det priset? Det är ett oerhört bra pris och jag fick ju köpa en gång tidigare till ett väldigt bra pris. Att säljaren inte fick ge mig dessa priser visste inte jag. Vad gäller? (jag är privatperson).

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga, Fråga i ditt fall handlar om ett avtal har kommit till stånd mellan dig och butiken eller ej. I ditt fall är Avtalslagen (AvtL.) tillämplig. Enligt den lagen anses ett avtal kommit till stånd om anbud och accept överensstämmer. En som har angivit ett anbud är även bundet av detta liksom den som har angivit ett svar enligt 1 § AvtL. Men ett anbud som är utan förpliktelse räknas istället som ett utbud enligt 9 § samma lag. Detta är en uppfordran till att ange ett anbud. Svaret på ett sådan är i sin tur då att se som ett anbud och kräver en accept. Prislappar i butiker är att se som utbud. Det är först vid betalning som själva köpeavtalet ingås. När du går med ditt kvitto eller din produkt till kassan så avger du ett anbud. När du sedan betalar innebär det att butiken accepterar ditt anbud. Ett avtal ingås. Detta har inte skett i ditt fall och således har inget avtal kommit till stånd. Dock kan det diskuteras om inte butiken borde ha meddelat dig tidigare att dem inte ville sälja produkten till dig för det priset du har på ditt kvitto. Detta skulle eventuellt kunna innebära att butiken trots allt är bunden av det priset (jfr. 9§ Avtl.). Dock är det lite långsökt att gå den vägen. Jag tror tyvärr att du skulle få problem med att vinna framgång. Speciellt om diskussionen huruvida säljaren var berättigad genom sin ställningsfullmakt att erbjuda dig det priset som säljaren gjorde. Konsument köplagen är i detta fall inte tillämplig då något köp inte kan anses genomfört i lagens mening. Slutligen finns det tyvärr inget du kan göra mer än att be butiken se till sin goodwill. Du kan dock om du vill vända dig till allmänna reklamations nämnden. Det kostar inget att be dem meddela ett beslut i ärendet. Dock, som sagt, tror jag du har svårt att vinna framgång. Här hittar du avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Har du någon mer fråga eller om det är något annat du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare