Parkeringsskada

Parkeringsskador handläggs av försäkringsbolagen på uppdrag av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) När en skada har inträffat skall man enligt försäkringsvillkoren göra en polisanmälan och en anmälan till försäkringsbolaget. När sedan papperen kommer tillbaks från försäkringsbolaget räcker det inte med detta,då får man också reda på (när det redan är för sent)att man skulle ha säkerställt ett vittne på platsen för att kunna få någon ekonomisk ersättning fån försäkringsbolaget. Det känns som om bolagen medvetet undanhåller väsentlig information i de publicerade försäkringsvillkoren för att på så sätt komma ifrån sitt betalningsansvar. Det är inte nämnt med ett ord i försäkringsvillkoren att vittnet är av avgörande betydelse för att kunna betala ut någon ersättning Är det lagligt att i efterhand hänvisa till regler från TFF som inte är tillgängliga för den försäkrade i det egentliga försäkringsavtalet (villkoren) Torbjörn J

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När det är fråga om en sk parkeringsskada, dvs då ditt fordon har blivit påkört av ett annat trafikförsäkringspliktigt okänt fordon, kan TFF hjälpa dig med ersättning. Försäkringsbolagen hjälper TFF att handlägga dessa skador, men det är ingenting du är försäkrad mot enligt ditt avtal med försäkringsbolaget. Alltså är detta ingenting som framkommer i deras försäkringsavtal med dig. På TFF:s hemsida framgår vad som gäller för att kunna få ersättning för en parkeringsskada. Där framgår att det är du som drabbad som skall visa att skadan skett på det sätt du säger och att det då många gånger krävs ett vittne. Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets bedömning kan du gå vidare för att få skadan omprövad av TFF. Länk till TFF:s hemsida: http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/ Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare