Distans- och hemförsäljningslagen

Distans- och hemförsäljningslagen hade inte varit tillämplig då näringsidkaren enbart marknadsfört sig på internet och det således inte rör sig om ett distansavtal i lagens mening

Lawline svarar

Hej. Du har helt rätt i ditt påstående. Distans- och hemförsäljningslagen är enbart tillämplig på just distans- och hemförsäljningsavtal. I Distans- och hemförsäljningslagen finns det i kapitel 1 2 § definitioner av dessa begrepp. Ett distansavtal är ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen sker uteslutande på distans. Det räcker således inte med att näringsidkaren marknadsför sig på internet för att lagen skall bli tillämplig. Återkom gärna om du har några följdfrågor. Länk till Distans- och hemförsäljningslagen: https://lagen.nu/2005:59. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare