Lån förfallet till betalning, hur gör jag?

Hej! Jag har lånat ut pengar. Ett låneavtal har udertecknats av båda parter med två vittnen samt deras underskrifter,belopp och sista återbetalningsdatum är angivna. Sista återbetlaninsdatumet har nu passerat och jag undrar nu vem jag ska vända mig till för att få tillbaka min pengar?

Lawline svarar

Hej! I detta fall har ni ingått en skuldförbindelse genom avtal och du har rätt till fullgörelse av avtalet. I första hand ska du vända dig till den som står i skuld till dig. Om denna person inte betalar i enlighet med avtalet kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten. Hos Kronofogdemyndigheten ansöker du om betalningsföreläggande, se: http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html. Om personen som står i skuld till dig inte har någon invändning mot betalningsföreläggandet används detta som grund för vidare handräckning. Kronofogden kan då påbörja arbetet med att driva in skulden. Skulle personen i fråga ha invändningar mot skuldförbindelsen så har du avtalet att stödja dig på som bevis. I detta fall har du vittnen som sett att avtalet ingåtts, vilket är en stor fördel vid bevisning. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare