FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/11/2005

Om styrelseordföranden flyttar, vem är ordförande då?

Om styrelseordförande flyttar från föreningen innan mandat- perioden har gått ut. Kan en suppleant gå upp som ordförande fram till stämman?

Lawline svarar

Hej! Om styrelseordföranden flyttar ställer lagen upp krav på att en ny ordförande måste utses med det samma. Föreningen måste ha en bestämd ordförande och uppdraget får ej vara så att säga flytande. Styrelsen väljer då, inom sig, en ny. Mvh
Fia BergRådgivare