FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/08/2011

Enskilt bolags förhållande till Aktiebolag

Hej, Jag undrar om det stämmer att det är emot svensk bolagsrätt att vara ett enskilt bolag med ett moderbolag som enda kund? Referera gärna till lagetext eller motsvarande i svaret. Vänliga hälsningar, Helene

Lawline svarar

Hej Helene, Tack för din fråga. Då ett enskilt bolag inte är en juridisk person, kan man inte i Aktiebolagslagens mening tala om att det enskilda bolaget skulle kunna ingå i ett koncernförhållande med ett moderbolag. Detta framgår av Aktiebolagslagens 1 kap 11 §, där man finner definitionen av ett moderbolag och dess dotterbolag i koncernförhållanden. Om vi istället utgår från att det enskilda bolagets ägare A säljer produkter eller tjänster till ett aktiebolag i vilket A äger aktier, kan vi beakta den problematik som möjligen kan uppstå genom detta. Det man bör vara uppmärksam på är om A:s försäljning är affärsmässig. Om så inte är fallet, kan det bli tal om otillåten värdeöverföring från aktiebolaget, vilket regleras i ABL 17 kap, 1 §, 4 p. Om det finns anledning att anta att syftet med transaktionen är att gynna A och villkoren därför blir mindre gynnsamma än tillbörligt för aktiebolaget, kan transaktionen betraktas som icke affärsmässig och därigenom otillåten. Om aktiebolaget är ett fåmansbolag, finns ännu större anledning att betrakta transaktionen som en otillåten värdeöverföring, även om det rör sig om ganska små skillnader mellan parternas prestationer. Konsekvenserna av en otillåten värdeöverföring enligt 17 kap 1 § ABL kan bli att A får återbära till aktiebolaget det han uppburit, om bolaget visar att A insåg eller bort inse att transaktionen innefattade en värdeöverföring från bolaget, se 17 kap 6 § ABL. A kan även drabbas av bristtäckningsansvar enligt 17 kap 7 § ABL. Vänligen, Rebecca Dahlquist
Rebecca DahlquistRådgivare