FrågaÖVRIGTÖvrigt28/07/2011

Överklaga parkeringsbot

Hej. Fick 2st "parkeringsnamärkning" på en gata där ingen P-skylt finns, ena boten är dessutom inte läsbar. Det enda som går att tyda är det som står på själva inbetalningsavin. Detta hände i Södertälje Kommun, jag har flertalet gånger varit in på kommunens hemsida för att läsa mig till att en "24 timmars regele" gäller men utan resultat. Kan det vara grund för att dom felaktigt bötfällt mig eftersom ingen information finns angående denna regel? Dom har dessutom inte fyllt i varken att vägmarkering eller vägmärken är kontrollerade.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag tycker att de omständigheter som du redogör för låter ytterst märkliga. Därav är mitt råd till dig att överklaga boten. Det skadar inte att försöka. För det fall att det var på en allmän plats du fick boten kan du vända dig till polisen för att överklaga. I annat fall bör de stå någon form av kontaktinfo på själva boten dit du kan vända dig för att överklaga. Om jag fattade det hela rätt så var det på samma gata du parkerade och ena boten är läslig? Med den bakgrund du redogjort för skulle jag säga att dina chanser är goda. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare